22 Mac, 2009

Belajar Bahasa Orang Utara

Hari ini, saya nak senaraikan perkataan yang digunakan oleh orang utara (Kedah khususnya). Bagi yang tak biasa, mungkin boleh tergeliat lidah menyebutnya, sebagaimana yang saya alami waktu mula-mula bermastautin di sini.

1. ghe-ngau – cakar
2. se-qheyat - reda/ surut
3. hambat – kejar
4. pe-qhembang - bidik (aim)
5. contiang – lukis
6. ligan – kejar
7. cemuih - bosan/jemu
8. tokak – gigit
9. gey-ghek – basikal
10. gon - cerun (bukit kecil)
11. belemoih - comot/ kotor
12. tetomoih – tersungkur
13. ku-tey – cubit
14. tak dan - tak sempat
15. hebiaq – celupar
16. maneh melecaih - tersangat manis
17. Lincun/lencun – basah
18. lokoih – kuyup
19. kawaq – pencuri
20. kanyaq - mentah (berhingus)
21. ketegaq - degil
22. he-ghot petot - senget benget
23. me-ghela - gatal
24. log laq - cemekap/ cuai
25. hawin - pusing
26. punggai - baling/ lempar
27. tengalong - tuju/ baling
28. me-ghe-kah - Kupas/ koyak
29. ayaq achaq - air longkang
30. ha-ghin - hancing
31. kelepiaq - melibas
32. kelolo - "tak berapa betul"
33. hemoi - "muka tak malu"
34. me-ghe-nyeh - menggatal
35. da-oh - tak "matching"
36. hapak pera'e - bau hapak
37. hijau me-ghe-ngak - terlalu "hijau"
38. celuih - muat
39. me-ghelit me-ghelap - berkilau- kilau
40. me-ghe-yup - jauh/ sayup
41. ghem-pang - "tergedik- gedik"
42. kampoi - kumpul/ kaut
43. je-ghang - rebus
44. capoi - celupar
45. te-ghe-bey - lastik
46. melo-ghoih - lucut/ gelongsor
47. me-gho-not - membongkok
48. sene-gheh - selisih
49. be-gha-chaq - comot/ kotor
50. kahaq - nakal
51. pedo - hati-hati
52. peysoh - urus
53. hapuih - tenggelam (lemas)
54. ghan-dok - redah
55. se-ghoh - kebah/ kurus
56. ghen-jong - tinggi lampai
57. pe-gho-ngoih - panas baran
58. takek - ketuk/potong
59. be-ghemba - bersaing/ lumba
60. ghe-tiaq - ikhtiar/ fikir
61. ge-ghet - gigit
62. tahaq - tahan
63. gha-gaih - panjat
64. melewaq - merayau
65. melahaq - kebulur
66. gha-bat - naik/panjat
67. ghim-bok - belasah
68. melilau - jalan- jalan
69. cuak - seram
70. juih - mulut muncung
71. luku - ketuk kepala
72. ghodong - melulu
73. ghedah - redah
74. ayaq seghabat - air sirap
75. peqhasat - sangat dengki
76. mandom - lembap
77. ceghoi/ca-roi - sangat cair
78. tepok - lumpuh
79. gha-bit - terkoyak
80. kok-ko - dukung
81. mai - mari
82. terple'ot - terseliuh
83. gomoi - bergaduh/ bergusti
84. ketit - cubit
85. ga-ghet - gatal/ mengada-ada
86. nala - tersangat
87. mang-kark - buah tak masak
88. bergenuak - berduyun- duyun
89. pediah - makan
90. polok - makan penuh-penuh
91. tey-liang - senget
92. ghe-lin - jeling
93. peng-kaq - kaki tempang
94. me-qhe-nyut - serabut
95. kesot - alih
96. lanyau - bersihkan
97. cempong - angkat/ dukung
98. cepung - kepung
99. conek - ekor
100. depa - mereka

7 ulasan:

Sister berkata...

Tahniah! menetap di Kedah sudah lama, dah banyak hafal dan guna loghat Kedah...lepaih ni ajaq kami bahasa Banjar pulak atau pun bahasa orang Perak no...dan satu lagi.... bila nak pandai makan "pulut durian", asyik makan pulut dengan ikan masin/goreng je...anak2 cikgu semua dah pandai makan pulut durian...(menu orang Kedah)

paradoxemon berkata...

pening jugak kepale nih...

noorlara berkata...

macam ni boleh bukak kelas loghat kedah no, taklah nanti jadi macam ayam ngan itik bila ke sana. Ilmu dipertingkat, kamus bahasapun bertambah kaya

kuIna Jentayutiara berkata...

sy nak blajaq bahasa siam lak..

Leenoh berkata...

Salam cikgu.
Tak sia-sia hang mai dok di Kedah. nampaknya dah pas ujian. kalau selalu bercakap memang cepat fasih.
Kalau tambah dengan bahasa Siam lagi ok la.

Shifu67 berkata...

ko kena tulis kamus bahasa utara ni...

paradoxemon berkata...

bile cikgu nak ajr orang bahasa banjar kite???? he he...