27 Jun, 2008

Kenapa Orang Melayu Makan Dengan Tangan ?

Petikan ini saya ambil daripada Groups Kulaan Banjar yang dikirim oleh Tukacil Shamsudin

Setiap bangsa di dunia ini punya budaya tersendiri. Oleh sebab makan itu satu perkara yang wajib dalam hidup, cara makan juga merupakan satu budaya. Masing-masing bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana mereka makan. Misalnya orang Cina menggunakan kayu (chopstick) dan orang Barat pula menggunakan sudu dan garfu.

Tentu ada sebab yang rasional kenapa mereka amalkan cara itu. Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan.

Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ? Soalan ini dijawab dengan mudah pada akhir abad ke 19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam bukunya "Chersonese - The Guilding Off" oleh Emilly Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah residen tersebut. Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya............!

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang kebetulan duduk di sisinya. Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu wanita tersebut lantas bertanya: "Kenapa anda makan dengan tangan ? Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?"

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain. Katanya:

"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada tiga sebab:

Pertama: Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab saya sendiri yang membasuhnya, bukan orang lain. Sudu dan garfu itu dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya saya seorang saja yang menggunakannya, tidak pernah dipinjam oleh orang lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya.

Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah jatuh dalam longkang.............!!

Jawapan Tengku Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya terlopong. Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut.............

Moralnya: Kita jangan lekas menghina atau memandang jijik perlakuan orang lain yang berlainan dengan budaya kita. Masing-masing ada rasionalnya kenapa mereka berbuat begitu.................

26 Jun, 2008

Bila Hati Berkata-kata

Kepada kau yang tercinta
aku selalu memberi sebuah rasa
Yang tak akan ku berikan sebuh Noda
Dalam cerita kita yang sangat mempesona

Kepada Kau yang Tersayang
tahu kah kau wajah mu selalu terbayang
Disetiap hariku tak akan pernah hilang
dan cintamu membuatku selalu melayang

Kepada kau yang termanis
ada dan menjadi kisah yang terlukis
hidup akan selalu bahagia dan tak akan miris
Dan akan kuberikan cinta tak pernah terkikis

Kepada kau yang tetap tercantik
Tahu kah kau ,kau tetap menarik
Dengan sikap dan tawa mu yang memang unik
Selalu membuat ku menjadi tertarik

kepada Kau yang Terkasih
ku terbuai dengan sifat mu yang pengasih
ku tahu hati mu memang suci bersih
Rasa cinta ini akan ku jaga ,

terimakasih.

25 Jun, 2008

Zaman Persekolahan (SK Permatang)










Telah kuceritakan dahulu, tentang 3 orang guru yang namanya terpahat dalam ingatan dan hari pertama persekolahan di SK Permatang, Parit 7B, Sungai Manik. Bermula dari Darjah 1 hingga Darjah 6, saya menuntut di sana.

Sewaktu di sekolah rendah, saya bukanlah seorang pelajar yang pandai, malah tergolong dalam kumpulan yang lemah. Jika ada peperiksaan, saya biasanya dapat nombor 5 yang terakhir. Malah ketika Peperiksaan Darjah 5, saya hanya mendapat 2B dan 3C.

Memang ketika itu, bukan seperti sekarang. Tiada tiusyen, kelas tambahan maupun motivasi kecemerlangan. Segalanya bergantung penuh kepada pengajaran Cikgu dalam kelas dan kalau bernasib baik, ada Cikgu yang rajin mengadakan kelas tambahan.

Setiap pagi, jam 7.00, ayah atau abang Imie akan menghantar saya, abang Zaki dan adik Fuad ke sekolah dengan basikal tua ayah. Kalau ayah tiada kerja di kebun atau bendang, ayah sendiri yang akan menghantar kami ke sekolah.

Biasanya, adik Fuad akan duduk di batang tengah basikal sementara saya dan abang Zaki di pelantar belakang. Bayangkan, satu basikal tua dengan 4 penumpang.

Kami hanya dibekalkan wang 2 kupang seorang. Tapi biasanya, kami kongsi bila waktu rehat. 2 kupang beli nasi atau mee atau bihun, 2 kupang beli kuih, sekupang beli ais kepal dan sekupang beli keropok atau gula batu.

Walaupun, 6 kupang untuk kami bertiga, jumlah ini sudah lebih daripada mencukupi. Makan kenyang dan tak pernah kelaparan. Kantin sekolah, walaupun ada, tidak beroperasi seperti sekarang. Kami boleh keluar sekolah, makan di kedai A-An atau kedai Utuh.

Balik sekolah, kami berjalan kaki. Bayangkan dari sekolah di Parit 7B ke rumah di Parit 4B, jaraknya lebih kurang 5 kilometer. Walaupun jauh, tapi kerana seronok dan berjalan beramai-ramai, kepenatan tidak pernah terasa. Bukan kami bertiga sahaja yang jalan kaki balik sekolah, malah orang lain pun sama. Jadi, sambil berjalan kaki, ada antara kami yang bercerita dan bermain. Tahu-tahu sudah sampai ke rumah. Memang ada kawan yang naik basikal, tetapi jumlah mereka tidaklah ramai. Rutin ini berulang hingga saya selesai belajar Darjah 6.

Bila teringat kenangan persekolahan ini, kadangkala saya sayu. Bayangkan, kalaulah bukan kerana usaha dan paksaan mak dan ayah agar kami menuntut ilmu, mungkin saya bukan seperti yang ada sekarang.

Ingat lagi ayah berpesan, " Belajar rajin-rajin, jangan jadi macam kami. Nak cari sesuap nasipun payah. Aku tak mahu kesusahan kita berterusan".

24 Jun, 2008

Pantun Kasih Sayang

Layang-layang terbang melayang,
Jatuh ke laut disambar jerung,
Siapa kata abang tak sayang,
Jikalau bunga rasa nak gendong.

Ada satu anak gelanggang,
Sehari-hari turun ke pantai,
Jika sehari takku pandang,
Bagai bunga layu di tangkai.

Bunga melur di atas titi,
Mari dibungkus dalam kertas,
Dalam telur lagi dinanti,
Inikan pula sudah menetas.

Anak beruk di kayu rendang,
Turun mandi di dalam paya,
Hodoh buruk di mata orang,
Cantik manis di mata saya.

Lama sudah tidak ke ladang,
Padi sudah dililit kangkung,
Selama tuan tidakku pandang,
Putus hati pengarang jantung.

P & P Bahasa Melayu

22 Jun, 2008

Catatan pilu seorang anak

Kadang-kadang tanpa kita sedar masa berlalu dengan begitu pantas, sedar sedar saat itu kita tahu kita telah semakin berusia. Anak-anak sudah menjadi dewasa, kita semakin jauh meninggalkan kenangan..

Ayah dan mak yang satu masa dulu selalu merotan, memarahi, membebel, membelai, memgusap kita sudah berusia sekarang ini. Kalau dulu rumah besar di bendang itu selalu riuh rendah dengan gelak tawa, riuh dengan pergaduhan, riuh dengan hingar dan bingar sekarang sudah sepi..

Bila aku pulang kali ini ke kampung dan bersama mak ayah, ada kekosongan sekarang ini di mata mereka berdua. Entah kenapa aku melihat sekarang ini mak ayah seolah olah begitu sepi, seolah olah sudah bertahun tahun mereka tinggal cuma berdua...

Aku terkejut tetapi pura pura tidak melihat bila tangan mak mengeletar bila dia ingin memegang cawan atau sudu. Aku terasa sayu melihat ayah terketar- ketar bila dia ingin menyuap makanan. Rasa sebak dan sayu itu begitu mencengkam aku bila aku memeluk ayah dan mak saat ingin kembali semula ke Kedah ....begitu erat pelukan ayah dan abah menepuk nepuk belakang aku dengan penuh mesra dan kasih sayang..aku sudah lupa bila kali terakhir aku merasai usapan sebegitu dari mak..tapi hati begitu tersentuh dan terasa kesyahduannya..

Ingin rasanya aku terus bersamanya selamanya...mengembirakan mereka berdua saat akhir hidup meraka sebagaimana mereka mengembirakan aku. Tapi mana mungkin....mana mungkin..kalau lah aku mempunyai dua kehidupan..satu pasti aku persembahkan kepadamu mak dan ayah!!!

Aku ingin melakukannya agar Amir, Hafiz, Am'mar, Afiq dan Anis juga melakukan sesuatu kepada aku dan isteriku kelak...ianya pasti akan berlaku jua nanti bila tiba saat nya nanti...
Aku pasrah...............

(Ubahsuai daripada Catatan Tepi Blogspot)

Pantun Kekecewaan

Pisau raut hilang di rimba
Pakaian anak raja di Juddah
Karam di laut boleh ditimba
Karam di hati bilakah sudah?

Buah berangan masaknya merah
Kelekati dalam perahu
Luka di tangan nampak berdarah
Luka di hati siapa tahu?

Banyaklah orang menanam pulut
Saya seorang menanam padi
Banyaklah orang karam di laut
Saya seorang karam di hati

Anak punai anak merbah
Hinggap ditonggak mencari sarang
Anak sungai lagikan berubah
Inikan pula hati orang

Dari Arab turun ke Aceh
Naik ke Jawa berkebun serai
Apa diharap pada yang kasih
Badan dan nyawa lagi bercerai

Selasih di Teluk Dalam
Datang kapas Lubuk Tempurung
Saya umpama si burung balam
Mata terlepas badan terkurung

Chau Pandan, anak Bubunnya
Hendak menyerang kota Melaka
Ada cincin berisi bunga
Bunga berladung si air mata

Anak buaya terenang-renang
Anak kunci dalam perahu
Hanya saya terkenang-kenang
Orang benci saya tak tahu

Masuk hutan berburu musang
Musang mati dijerat orang
Macam mana hati tak bimbang
Ayam di sangkar disambar helang

Sakit menebang kayu berlubang
Kayu hidup dimakan api
Sakit menumpang kasih orang
Daripada hidup baiklah mati

Biji saga nampaklah merah
Bawa segenggam pergi ke kota
Hati kecewa amatlah parah
Tidur bertilam si air mata

Dari Jawa ke Bengkahulu
Membeli keris di Inderagiri
Kawan ketawa ramai selalu
Kawan menangis seorang diri

Kusangka nanas di tengah padang
Rupanya pandan yang berduri
Kusangka panas hingga ke petang
Rupanya hujan di tengah hari

Akar nibung meresap-resap
Akar mati dalam perahu
Terbakar kampung nampak berasap
Terbakar hati siapa yang tahu

Seri Mersing lagulah lama
Lagu dikarang biduan dahulu
Hatiku runsing gundah gulana
Dimana tempat hendak mengadu?

Apa diharap kepada tudung
Tudung saji terendak Bentan
Apa diharap kepada untung
Untung nasib permintaan badan

Penatlah saya menanam padi
Nenas juga ditanam orang
Penatlah saya menanam budi
Emas juga dipandang orang

Padi jangan dicampur antah
Melukut tinggal sekam melayang
Hatiku jangan diberi patah
Meskipun saya dagang terbuang

Kayu cendana di atas batu
Sudah diikat dibawa pulang
Adat di dunia memang begitu
Benda buruk tidak dipandang

Payang retak tali bersimpul
Kendi lokan airnya tumpah
Hidup tidak kerana kaul
Mati bukan kerana sumpah

Anak ayam turun satu
Mati seekor habis hilang
Tiada untung modal tak tentu
Perahu tersadai di atas galang

Pukul gendang tiup nafiri
Anak Keling mandi minyak
Saya umpama rumput di bumi
Rendah sekali pada yang banyak

Pecah belah batu di gunung
Seri dewa berjalan malam
Ya Allah, tidak tertanggung
Rasa tidak dikandung alam

Tidak salah bunga lembayung
Salahnya pandan menderita
Tidak salah ibu mengandung
Salahnya badan buruk pinta

Kalau begini tarah papan
Ke barat juga kan condongnya
Kalau begini untung badan
Melarat juga kesudahannya

Nyiur muda luruh setandan
Diambil sebiji lalu dibelah
Sudah nasib permintaan badan
Kita dibawah kehendak Allah

Tuan puteri tersadung batu
Ambil ubat di atas para
Alangkah sedih cinta tak restu
Jiwa merana hati sengsara

20 Jun, 2008

Titip Rindu Buat Ayah

"Ayah telah tua", itulah ayat yang kudengar bila ayah ikut sama ke Teluk Intan. Kini ayah tidak lagi berani bawa motosikal ke pekan. Ayah kata dah tak boleh agak jarak dengan kenderaan lain. Nak lintas jalanpun payah, inikan pula nak bawa motosikal.

Arwah nenek pernah cerita, ayah dilahirkan di Sapat, Indonesia. Waktu usia tak sampai 40 hari, ayah, Pak Long, Nenek Bini dan Nenek Laki berhijrah ke semenanjung. Belayarlah empat beranak menyeberangi Selat Melaka dengan menaiki sampan. Selepas mendarat di Pulau Pinang terus ke Bagan Serai membuka tanah di sana. Dari Bagan Serai sekali lagi berhijrah ke Sungai Manik dan keluarga ayah membina kehidupan di Parit 4A. Itu sejarah yang pernah diceritakan arwah Nenek Bini.

Awal tahun 2006, ayah dimasukkan ke hospital. Mungkin kerana kesakitan yang melampau, ayah menggenggam tanganku erat. Ingat lagi katanya, "Sakit............". Selepas pembedahan, pertama kali aku melihat ayah menangis. Kini, tanggapanku berlainan. Bukan lagi kerana sakit, tapi kerana sayu dan hiba dengan perhatian yang diberikan oleh anak-anak. Kesemua anak ayah berjumlah 11 orang berkumpul dan berada di sisinya. Kalau dulu, ayah yang terkenal dengan kegarangannya kini lesu.

Masih lagi kuingat. Waktu itu, usiaku 9 tahun. Pada hari Jumaat, kami kanak-kanak berkumpul di surau untuk sembahyang Maghrib dan Isyak. Kebetulan, pada malam Jumaat, pengajian Al-Quran tiada, jadi bilangan kami cukup ramai. Dan yang lebih menarik minat kami ialah kebetulan malam itu ada kuih-muih yang lazat untuk hidangan selepas membaca Surah Yaasin.

Hendak jadi cerita, malam tu kami ternakal lebih. Sewaktu sembahyang Maghrib, ada antara kami yang tidak sembahyang telah membuka juadah dan makan sampai habis hidangan yang dibawa jemaah. Yang teruknya, bekas hidangan ditutup rapat sehingga tidak ada siapa yang sedar makanan telah selesai 'dikerjakan'.

Selepas Sembahyang Isyak, hidangan dibuka dan jemaah terkejut, yang ada hanya bekas kosong. Lantas terdengar Imam Haji Hamid berkata, "Budak-budak ni datang bukan nak sembahyang, nak cari makan". Kata-kata Imam cukup mengejutkan kami. Terlihat dua tiga orang tua balik. Mungkin terasa dan tersentuh hati mereka.

Ayah masih duduk di sisi Imam. Lepas minum kopi, kami balik. macam biasa, ayah bawa lampu suluh. "Jalan kat depan, pegang tangan adik Fuad tu," kata ayah.

"Nampaknya tak ada apa yang akan berlaku," kata hatiku.

Sampai dekat tangga, aku toleh ke belakang. Nampak ayah mencabut tali pinggang.

"Nak bagi malu aku. Apa....tak cukup makan lagi kat rumah ni.....".

Piap....piap .....piap.....Tali pinggang singgah kat belakangku.

Adik meraung memanggil mak. "Makkkkkkkkkkkk........."

Mak menerpa keluar. "Kenapa? Mengucap, bang..........."

"Budak-budak ni bagi malu. Imam kata kita tak cukup bagi makan. Sebab tu dua beradik ni habiskan makanan kat surau..." kata ayah teresak-esak.

Lepas itu, ayah terus masuk ke rumah. Mak bawa kami ke dalam bilik. Terus masuk kelambu. Sambil menangis mak sapu minyak angin belakang badanku. Adik duduk termanggu, akhirnya lena sambil duduk bersila.

Malam tu aku tak lena. Menangis sepanjang malam. Bukan kerana sakit, tapi hairan dan bingung kenapa ayah memukul dengan tali pinggang. Padahal, bukan aku dan adik yang makan kuih kat surau waktu sembahyang Maghrib.

Jam dinding berbunyi tiga kali. Maknanya sudah jam tiga pagi. Aku masih belum lena, baring meniarap. Belakang masih pedih. Mak baring di sisi sambil bertasbih.

Kulihat kelambu dibuka. Ayah masuk dan rapat padaku. Ayah mengusap belakangku dan berkata kepada emak, "Kesihan, Amat. Aku tahu, bukan dia yang makan. Amat dan Fuad sembahyang sebelah tadi. Tapi Imam kata pedih", kata ayah sambil mencium dahiku.

Semenjak hari itu, kami tak ikut ayah lagi ke surau, sampai hari ini. Kenangan tu aku dan adik tak boleh lupakan. Memang padaku ayah tak bersalah. Siapapun kalau ada hari tu cukup terasa bila Imam kata begitu.

Itu cerita 3o tahun dahulu. Kini, ayah jauh berbeza. Kalau cucu minta apapun, selagi boleh ayah akan penuhi. Bukan anakku saja, tapi semua cucunya. Kalau kami dahulu, rotan dan tali pinggang, boleh katakan tiap minggu ada yang kena, kini cucu balik minta apapun semua ada.

Baru minggu lepas aku pulang dan jumpa ayah. macam biasa, lepas bersalaman kami bercerita hal keluarga dan isu semasa. Entah kenapa lepas minum petang tu ayah merenung wajahku.

"Kalau marah, jangan rotan budak-budak tu. Dulu lain, sekarang lain. "

Aku tahu, ayah masih ingat lagi kisah lama. Tak mungkin ayah minta maaf. Tapi bagiku, seorang ayah tetap tak salah, walau dia tersalah tindakan. Ayah hanya menjalankan amanah menjaga anak agar menjadi 'orang berguna'.

Kepada orang yang menjadi pemimpin, biar di mana kedudukan dan tarafnya, jagalah tutur kata. Kadangkala kata-kata kita menjadi bisa kepada orang lain yang tak mengerti makna tersirat ucapan kita.

Kepada abang, kakak dan adik, kutitipkan lagu ini untuk kenangan.

Titip Rindu Buat Ayah - Ebiat G. Ade
video

19 Jun, 2008

KSPK - Kursus Sijil Perguruan Khas

Ramai yang bertanya saya,"Macamana hang boleh buat semua ni? Yang aku tau hang antara member-member kita yang buta komputer?

Sebenarnya saya telah mengikuti Kursus Sijil Perguruan Khas (KSPK) bidang Teknologi Maklumat dan Komunikasi di Institut Perguruan Darulaman, Jitra sepanjang tahun 2007.

Pemergian saya berkursus mungkin tidak disedari oleh rakan-rakan kecuali yang bertugas satu sekolah. Tambahan lagi, saya tidak berpindah rumah dan berulang alik dari rumah ke IPDA. Jadi, bagi mereka saya mungkin masih bertugas di tempat yang sama.

Tapi selepas berkursus, berlaku suatu perkara yang tidak begitu digemari oleh guru dan kadang kala amat ditakuti. Penempatan semula. Saya rasa inilah perkara yang menyebabkan ramai guru tidak mahu menyertai kursus sepenuh masa. Mungkin di pihak yang berkenaan boleh memikirkan agar guru-guru yang berkursus sepenuh masa ditempatkan semula di tempat asal bertugas kecuali atas permohonan mereka.

Bagi saya, penempatan semula bukanlah perkara yang dirisaukan. Namun, berlaku juga beberapa perubahan.

Pertama, saya terpaksa meneliti semula silibus kerana tidak lagi mengajar mata pelajaran yang sama. Memandangkan, saya melapor diri pada awal tahun persekolahan, jadual waktu telah siap dan guru mengajar telah ditetapkan. Jadi saya hanyalah 'paste' guru yang keluar dari sekolah pada awal tahun.

Kedua, walaupun mengajar mata pelajaran yang sama, tapi tingkatan yang berlainan. Terpaksa lagi meneliti dan mengkaji isi kandungan silibus kerana tahap dan bahan pengajaran berbeza mengikut tingkatan.

Ketiga, kalau dulu mengajar sesi pagi, kini mengajar sesi petang. Aturan kehidupan berubah. Pengurusan anak-anak ke sekolah dapat dilaksanakan tetapi waktu mereka balik terpaksa minta bantuan isteri dan rakan.

Dan yang keempat, ketika rakan lama sibuk berbincang mengenai kenaikan pangkat bagi mereka yang mengajar Tingkatan 6, kita hanya jadi pemerhati dan pendengar. Walaupun telah lama mengajar Tingkatan 6 dan menjadi pemeriksa kertas, peluang ini terlepas kerana penempatan semula di sekolah yang tiada Tingkatan 6.

Walau bagaimanapun, saya yakin rezeki ada di mana-mana. Kadangkala, kita kena melepaskan sesuatu yang kita hargai untuk mendapatkan sesuatu yang lebih berharga dan bermakna. Dengan adanya kemahiran penggunaan komputer, saya kini lebih berkeyakinan dan berani berbincang tentang perkembangan isu semasa kerana maklumat ada di 'hujung jari'. Lagipun, saya kini telah berada pada gred DG44 dan tunggu sajalah 'time bases' untuk naik ke gred yang lebih tinggi. Kata pepatah Melayu, "takkan lari gunung yang dikejar".

Akhir sekali, melalui kursus inilah saya terdedah dengan komputer dan mengetahui banyak perkara yang sebelum ini begitu payah dan janggal untuk diterokai. Baik pensyarah mahupun rakan sekursus serta isteri yang lebih mahir tentang komputer berbanding saya banyak membantu dan hasilnya kini, blog ini berjaya saya paparkan.

17 Jun, 2008

Temuduga Jawatan Nazir Persekutuan (17/6/2008)

Pada hari ini jam 8.30 pagi saya hadir di Bangunan Menara Peladang, Jalan Teluk Wanjah, Alor Setar untuk temuduga jawatan Nazir Persekutuan.

Saya yakin, berdasarkan proses temuduga dan perbincangan secara kumpulan, harapan saya cerah untuk mendapat jawatan tersebut. Walau bagaimanapun, berserah kepada Alllah s.w.t yang menentukan.

Inilah temuduga yang tidak langsung memberi tekanan kepada saya kerana bukan untuk minta kerja tetapi cuma untuk sedikit perubahan dalam kerjaya. Kadang kala, perubahan perlu untuk memantapkan sahsiah diri dan kemajuan perkembangan perkhidmatan.

LAGU UNTUK RENUNGAN

Lagu Bicara Buat Teman nyanyian Shidee ini saya muatkan untuk rakan-rakan sepermainan, persekolahan dan juga pengunjung Blog ini. Semoga tuan/puan memahami kenapa kita kini saling berjauhan dan hanya kenangan yang menjadi ikatan perhubungan.

Kapada rakan persekolahan di Sekolah Kebangsaan Permatang, Parit 7B, Sungai Manik, Teluk Intan seperti Jais, Jaman, Dabuk, Mat Saleh, Dabur, Itai, Rubiah dan lain-lain (sekadar menyebut beberapa nama) serta rakan di Sekolah Menengah Seri Perak, Teluk Intan (1982 - 1989), selepas ini akan saya muatkan pula kenangan kita sewaktu bersama menuntut ilmu di sana.

Salam buat semua

video

15 Jun, 2008

TERINGAT KAWAN SEPERMAINAN

Kadang kala pada waktu berseorangan, kenangan lama mulai menjelma. Entah apa khabar kawan sepermainan kini. Ada antara mereka yang telah putus perhubungan kerana telah berpindah atau bertugas di tempat lain.

Khabarnya Umpu (Rosli Ijom) kini berada di Negeri Sembilan. Setelah kedua orang tuanya meninggal dunia beliau telah menetap di sana. Berita terakhir yang diterima, beliau kini mengidap sakit buah pinggang yang serius serta memerlukan rawatan berkala.

Unil (Suhaimi Deraman) kini menetap di Kuala Lumpur. Memandangkan dialah kawan yang paling awal berkahwin, sekarang telah mempunyai cucu.

Utoh (Dollah Ijom) juga menetap di Kuala Lumpur. Walaupun begitu, beliau sering datang ke kampung berulang alik kerana mengusahakan bendang sendiri.

Capang (Mamat) juga menetap di Kuala Lumpur. Khabarnya bertugas dengan salah sebuah surat khabar harian di sana. Walaupun Mamat kawan yang termuda dalam kumpulan kami, tetapi dia seorang yang peramah dan rajin membantu jika diminta melakukan sesuatu.

Jaki (Zaki) sering kali berulang alik ke kampung. Rumahnya terletak di Ipoh dan dia juga mengusahakan bendang sendiri. Jaki bekerja dengan sebuah kilang membuat paip di Ipoh.

Satu-satunya kawan sepermainan yang menetap di kampung ialah Halim. Dia mengusahakan bendang dan mengambil upah kerja-kerja kampung dan mengait kelapa sawit. Dialah juga satu-satunya rakan sepermainan yang masih belum berkahwin sampai hari ini. Yang hairannya kami sendiri tidak tahu kenapa dan apa punca yang menyebabkan beliau jadi begitu.

Kami bertujuh biasanya berkumpul apabila hujan lebat. Keadaan ini kami fahami sendiri. Bila hujan lebat kami akan mencari burung yang kesejukan.

Setiap seorang daripada kami memang mempunyai sebatang buluh yang panjangnya lebih kurang dua kaki. Buluh ini gunanya untuk menghalau burung yang bersembunyi dalam semak atau menyelam dalam air. Jika burung itu terbang, tujuh batang buluh akan terbang mencari sasaran dan buluh yang kena serta menyebabkan burung jatuh akan memiliki habuan itu.Biasanya burung yang mejadi idaman kami ialah wak-wak, pucung, ayam-ayam, belibis dan sintar.

Setiap kali kami berburu, setiap seorang paling kurang dapat dua ekor. Inilah kehebatan kawan sepermainan. Kami akan memastikan ada habuan untuk dibawa pulang dan dimasak untuk setiap orang. Jadi adalah alasan untuk melepaskan diri dari dimarahi mak ayah kerana bila pulang pasti kami menggigil kesejukan kerana kehujanan sepanjang mencari rezeki yang enak dan menyegarkan itu.

14 Jun, 2008

MEMANCING BELUT

Sepanjang zaman kanak-kanak di Kampung Sungai Manik, kenangan yang paling menyeronokkan ialah ketika memancing belut. Pada masa itu (awal tahun 1980-an) harga belut cukup mahal bagi kami. Bayangkan sekati belut berharga RM0.80. Dua ekor belut besar sudah sekati. Jadi setiap kali memancing, kami memperoleh lebih kurang RM10.00 - RM20.00 seorang.

Biasanya kami memancing belut berkumpulan. Jika berlaku sesuatu ada kawan yang boleh ambil tahu keadaan kita. Tambahan lagi, memancing belut juga agak berbahaya, mungkin lubang yang dipancing lubang ular tanah atau batas bendang yang dilalui tempat ular tedung bersarang. Keselamatan lebih terjamin jika memancing berkumpulan.

Panjang batang pancing lebih kurang sejengkal, tali tangsi sekaki dan mata kail yang digunakan bersais kecil, biasanya mata kail untuk ikan puyu. Umpan katak atau anak ikan boleh didapati di tepi batas bendang dan kebetulan pada masa itu katak kecil dan anak ikan sangat mudah diperolehi.

Lubang belut terletak di tepi batas bendang. Bila dikais sedikit jumpalah lubang yang separas dengan gigi air. Lubang kedua terletak dalam air biasanya satu kaki dari batas bendang. Lubang ini digunakan oleh belut untuk keluar mencari makan waktu malam atau lari jika terancam.

Pabcing akan diunjun dan dimainkan di atas air dalam lubang belut hingga air berkocak. Biasanya tak lama dua atau tiga minit pancing akan dipatuk.

Lepas itu, bermulalah aksi main tarik tali pancing. Sekiranya belut melawan, tali akan dilepaskan sedikit dan jika tidak terus saja tarik sehingga belut terkeluar dari lubangnya.

Belut dikapit dengan satu atau dua jari, biasanya jari hantu dan jari tunjuk. Dengan cara ini tidaklah licin memegangnya. Kadang kala belut akan melilit tangan masa membuka pancing tapi, sebaik sahaja pancing ditanggalkan, belut akan dimasukkan dalam beg plastik yang tebal.

Walaupun seronok memancing, kami sentiasa berhati-hati. Darah belut tidak boleh kering di badan kita, jika berlaku ketuat akan tumbuh. malah ada antara kami yang cukup pantang pancingnya dilangkah atau dipegang oleh orang lain.

Memandangkan aktiviti memancing belut ini merosakkan batas bendang, ada tuan tanah yang akan memarahi kami jika memancing di batas mereka. Malah pernah sekali kami diligan dengan parang panjang kerana tuan tanah marah batas bendang rosak dipijak beramai-ramai atau semasa mencari lubang belut.

Walau bagaimanapun, itu semua hanya kenangan kini. Sekarang, saya tidak pernah lagi mendengar aktiviti memancing belut dalam kalangan kanak-kanak di kampung. Buat Umpuk, Unil, Baha, Utuh, Urek, Jaki, Jamal, Halim dan Capang semoga semuanya gembira dan bahagia selalu walaupun, jarang kita dapat berjumpa.

07 Jun, 2008

Garang Tapi Berjasa

Sepanjang 6 tahun belajar di SK Permatang, tiga orang cikgu yang sentiasa namanya terpahat dalam ingatan. Pertama Cikgu Kamarudin Mahidin, kedua cikgu Zaiton dan ketiga Ustaz Mohidin.

Ketiga-tiga guru ini garang dan sentiasa ada hukuman jika melakukan kesilapan. Namun kerana tindakan mereka itulah nama mereka terpahat dalam ingatan dan setiap kali terluang doa dipanjangkan untuk mereka.

Cikgu Kamarudin Mahidin pernah menghukum kami sekelas sewaktu darjah 4 kerana tidak hafal sifir 12. Kami dirotan di betis sehingga ada yang luka kerana rotan tersebut telah pecah. Walaupun garang tapi beliau membeli pembalut luka untuk beberapa orang rakan sekelas termasuk saya. Yang menghairankan tidak ada seorangpun daripada kami yang mengadu kepada ibu bapa. Malah saya sendiri bila ditanya emak kenapa kaki luka, jawapan saya terjatuh ketika main karate.

Cikgu Zaiton agak berbeza sedikit. Jika kami melakukan kesalahan terutama dalam penulisan, kesilapan itu akan diconteng pada pipi kami dengan dakwat merah. Beliau tidak pernah pilih kasih, malah anak cikgu SK Permatang yang sekelas dengan kami, bernama Iqbal juga tidak terkecuali. Akibatnya kami sentiasa berhati-hati dan menjaga setiap buku yang akan diperiksa beliau serta menulis dengan cermat, takut melakukan kesilapan.

Sewaktu belajar di SK Permatang, kami sembahyang Jumaat di Masjid bersebelahan sekolah. Setiap kali sembahyang pengawas akan bertugas mengawal kami dan jika bising nama akan diserahkan kepada Ustaz Mohidin. Boleh dikatakan setiap kali perhimpunan pagi pada hari Isnin, sentiasa ada pelajar yang dirotan kerana main atau buat bising waktu sembahyang. Hasilnya, selepas beberapa minggu tiada lagi yang berani dan tindakan Ustaz Mohidin ini bagi saya kini amat sesuai dilaksanakan. Kalau kita perhatikan kini, boleh dikatakan hampir setiap masjid menghadapi masalah kanak-kanak bising dan bermain ketika khutbah Jumaat.

Itulah tiga orang guru yang namanya masih terpahat dalam ingatan. Walaupun berbeza pendekatan, kini setelah dewasa barulah saya mengerti tanpa mereka mungkin saya tidak seperti sekarang, berjaya belajar sehingga ke Menara Gading.

Kini giliran saya pula mendidik anak bangsa. Mungkin pendekatan yang diamalkan oleh tiga orang guru yang disebut tadi tidak sesuai lagi sekarang tapi matlamat tetap sama, mahu anak murid berjaya dan kalau boleh lebih pandai daripada mereka.

Kepada guru-guru lain yang namanya tidak disebut di sini, saya mohon maaf. Mungkin kerana tiada kenangan yang menyebabkan nama cikgu tidak lekat dalam ingatan. Tapi buat Cikgu Salam, Cikgu Kamarudin Manan, Cikgu Razak, Cikgu Kulwinder kaur serta guru-guru yang pernah mengajar di SK Permatang antara tahun 1976 - 1981 saya ucapkan 'terima kasih cikgu'.
Jasa cikgu tidak akan saya lupakan.

05 Jun, 2008

SEKOLAH KEBANGSAAN PERMATANG, SUNGAI MANIK - SEGALANYA BERMULA DI SINI

Sukar untuk digambarkan bagaimana perasaan ini apabila berkunjung kembali ke sekolah asal. Di sinilah segalanya bermula untuk diri saya. Tahun 1976, saya memasuki darjah 1 di Sekolah Kebangsaan Permatang, Parit 7, Sungai Manik, teluk Intan, Perak.

Masih terbayang lagi, ayah menghantar ke sekolah untuk kali pertama dengan basikal tua. Selepas pendaftaran, terus ayah pulang dan tinggallah seorang diri tanpa ada sesiapa yang dikenali.

Guru kelas waktu itu, Cikgu Salasiah (maaf, jika tersilap, hanya berdasarkan ingatan) melayan kami dengan baik dan tenang. Dan satu keistimewaan guru darjah 1 di SKP mesti boleh memahami bahasa Banjar. Bagi kami waktu itu, Bahasa Melayu agak asing kerana bukan bahasa pertuturan harian. Ingat lagi ayat pertama yang disebut kepada beliau, "Cigok, akok handak bekamih" (Cikgu, saya hendak buang air kecil).