10 Februari, 2017

JUJURLAH BILA BERTINDAK

Adam nak balik rumah tertinggal bas sekolah nya...tambang bas biasa RM1.00 ..tapi dia ada cuma 50 sen..Fikir punya fikir..teringat dia bas yang satu pak cik konduktor nya mata juling..tengok benda2 jadi dua..
Bas pun sampai..adam dengan penuh yakin naik bas tu..
Pak cik : nak kemana?
Adam : balik rumah..
Pak cik : seringgit..ni tiket
Adam : nah...bagi duit 50 sen
Pak cik : ni mana cukup
Adam : tu kan 2 keping 50 sen
Pak cik : yea lah 2 keping..TAPI KO KAN DUA ORANG...!

JANGAN BUBUH PASIR KE DALAM PERIUK NASI ORANG


Apabila amanah di bahu kita, tanggunglah amanah itu dengan jujur, ikhlas dan penuh tanggungjawab. Nilailah anggota bawahan kita dengan sejujur dan sebaik-baiknya.

Kalau ada orang bawahan kita yang lemah, bantu, bukan perosok dia di ceruk meja.

Kalau ada orang bawahan kita sakit, bantulah dan sokonglah dia sehingga sembuh.

Kalau ada, anggota bawahan kita tak perform, bantulah dan ikhtiarlah agar dia kembali semula bertugas dengan semangat baru. Bukan kata "tak perform, tak menyumbang, duk rumah, jangan menyusah orang".

Ingatlah.........................
KITA BUKAN TUHAN UNTUK MENGHUKUM ORANG LAIN....
HIDUP DI DUNIA NI SEKEJAP SAHAJA.....KITA PUN TAK SESEMPURNA MANA.......
JANGAN LUPA KITA PUN HAMBA ALLAH, KUASA YANG ADA HANYA SEMENTARA.......

Sekali kau tabur pasir ke dalam periuk nasi orang,  satu keturunan kau akan disumpah oleh orang tersebut. Mungkin balasan tak jatuh pada kita, tapi ingat kita juga ada anak-anak, cucu, cicit dan lain-lain. Bila terkena pada keturunan kita, baru teringat, kita pun pernah aniaya orang lain.

Waktu itu menyesal sudah terlambat....................