05 November, 2008

KAKTANGAN KERAJAAN: SKIM KWSP KEPADA PENCEN

Akhbar perdana pada 26 Oktober 2008 melaporkan Presiden CEUPACS, Tuan haji Omar Osman memaklumkan JPA telah mengkaji cadangan untuk membolehkan seramai 43000 kakitangan awam yang memilih skim KWSP bertukar kepada skim Pencen.

Hari ini (5 November 2008), akhbar perdana melaporkan kerajaan membenarkan pencarum KWSP mengurangkan caruman sebanyak 2% mulai 1 januari 2009 sebagai salah satu langkah untuk merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi negara.

Sebagai salah seorang kakitangan kerajaan yang memilih Skim KWSP, saya merasakan inilah masa yang terbaik untuk kerajaan memenuhi tuntutan untuk bertukar kepada skim pencen.

Saya tidak melihat dari segi untung rugi yang dialami oleh kakitangan tetapi melihatnya dari segi kemampuan menambah sumber kewangan yang berlegar dalam pasaran.

Ada dua perkara yang perlu kita lihat di sini secara lebih mendalam, pertama caruman kakitangan dan kedua simpanan kakitangan.

Setiap bulan kini saya mencarum KWSP sebanyak 11% daripada jumlah gaji yang diterima. Bayangkan ada 43000 kakitangan awam yang memilih KWSP dengan purata caruman bulanan RM500.00. Sebanyak RM2,150,000.00 akan memasuki pasaran untuk dibelanjakan oleh kakitangan awam ini bagi merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi setiap bulan. Jumlah ini tidak ketara jika kita melihat dari bulan ke bulan, tapi jika setahun banyak mana yang mampu diuruskan oleh ruang perniagaan dan perkhidmatan di negara kita.

Kedua, simpanan kakitangan. Kita anggarkan setiap kakitangan awam yang memilih KWSP mempunyai simpanan sebanyak RM100,000.00 , walaupun sebenarkan jumlah itu pasti melebihi daripada anggaran yang telah ditetapkan tadi. Memandangkan semua keuntungan dan dividen hanya dinikmati oleh akaun penyimpan bermakna, sebanyak RM50,000.00 adalah simpanan pencarum dan jika jumlah ini didarapkan dengan 43000 kakitangan yang memilih KWSP, terdapat RM2,150,000,000 akan dikeluarkan daripada KWSP jika kakitangan kerajaan dibenarkan bertukar kepada skim Pencen.

Saya yakin, jika kelulusan bertukar skim dibenarkan, semua kakitangan yang memilih KWSP akan mengeluarkan simpanan mereka untuk dilaburkan dalam sektor hartanah dan perumahan, perbelanjaan harian dan perkhidmatan. Sebanyak RM2.15 bilion akan berlegar dalam sektor ekonomi negara kita.

Dengan kata lain, hasrat kerajaan untuk merancakkan lagi pertumbuhan ekonomi akan lebih berjaya dengan hanya meluluskan pertukaran kakitangan awam daripada skim KWSP kepada skim pencen tanpa ada sebarang risiko yang ditanggung oleh kerajaan. Malah dari segi jangka pendek, kemasukan wang ini ke dalam pasaran sudah pasti menggembirakan kakitangan dan para peniaga serta usahawan tempatan, kerana masing-masing menerima “win-win situation” hasil kemurahan hati kerajaan yang sentiasa menjaga kebajikan rakyat dan kemakmuran ekonomi negara.

(Ini adalah pandangan penulis sahaja)

2 ulasan:

admin berkata...

assalmualaikum.....apang diulah???andika nih cigu di sakulah manang....andika badiam intang manak...kadah leh???

GURU_CIKGU berkata...

Bujur ai. Wayah ni ulun begana di Kedah. Mun datang ke Alor Setar, bepadah lah. kaina aku maambilik. Hingkat bepandiran.