21 Oktober, 2008

Isi Borang Pemangkuan Untuk Tingkatan 6

Minggu ini agak kalut sedikit. Peluang yang dibuka oleh Kementerian Pelajaran untuk guru-guru yang pernah mengajar Tingkatan 6 untuk mengisi Borang Pemangkuan Kenaikan Pangkat tidak saya lepaskan begitu sahaja. Terpaksalah saya mencari sijil-sijil dan bukti untuk mengukuhkan permohonan termasuklah surat lantikan sebagai pemeriksa kertas STPM.

Sememangnya saya berminat untuk mengajar Tingkatan 6 kerana telah lama tumpuan diberikan sejak tahun 2002 hingga tahun 2006. Pada tahun 2007, saya mengikuti Kursus Dalam Perkhidmatan selama setahun di Institut Perguruan Darulaman, Jitra dan ketika itulah proses kenaikan pangkat untuk mereka yang mengajar dibuka oleh Kementerian Pelajaran.

Bila penempatan semula dilakukan, saya ditempatkan mengajar di sekolah yang tiada Tingkatan 6 malah saya mengajar subjek utama untuk Tingkatan 2. Bayangkan begitu besar perubahan yang berlaku, walau bagaimanapun, masalah itu dapat diatasi dengan baik dan saya mampu memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada murid-murid saya.

Kini, peluang yang diberikan oleh Kementerian Pelajaran akan saya gunakan untuk mendapat semula peluang mengajar Tingkatan 6. Bukan kenaikan pangkat ke DG48 yang saya ligan kerana dengan tunggu dan lihat sahaja saya akan dapat juga 'time bases' DG48.

Ramai rakan yang menyuruh saya pergi ke JPN Kedah untuk penempatan semula di sekolah yang ada Tingkatan 6, tapi pengalaman disuruh tunggu sahaja surat penempatan sampai di sekolah lama oleh pegawai di sana menjadikan saya malas berurusan dengan mereka yang berasa diri mereka sudah 'besar' walaupun asalnya mereka juga 'cikgu cabuk' seperti saya.

Tiada ulasan: