19 Disember, 2008

Ibu Bapa

Saya telah menemui satu artikel menarik dari Blog Banjar Sungai Manik di alamat http://wadik.blogdrive.com/archive/39.html yang ditulis pada 5 September 2005. Memandangkan catatan penulisnya dalam Bahasa Banjar saya terjemahkan untuk semua yang mengunjungi blog saya Hanya sebahagian sahaja yang saya akan perturunkan memandangkan catatan beliau agak panjang.

Sumalam ako dapat satu e-mail tumatan opis biniku pasal saurang tuha baumur 75 tahun yang
Semalam aku dapat satu e-mail melalui opis isteriku pasal seorang tua berumur 75 tahun yang
mati surangan di rumah. Marista aku mambacanya. Kayapa kaina bila aku dah tuha. Ada
mati keseorangan di rumah. Sedih aku membacanya. bagaimana bila aku sudah tua. Ada

juakah anak-anak yang hakun mailangi.
juakah anak-anak yang rajin mengunjungiku.

Kejadian ni berlaku di utara tanah air. Imbah saminggu lalaki tuha ni mati hanyar urang
Kejadian ini berlaku di utara tanah air. Selepas seminggu lelaki tua ini mati, baru orang
tajumpa. Mayat hudah buruk wan bahulat. Rumah kadada talipaun wan peti sejuk. Ada saikit
terjumpa. Mayat sudah busuk dan berulat. Rumah tiada lelefon dan peti sejuk. Ada sedikit
baras wan minyak jua. Bila di lihati polis dalam dompet ada duit RM33 wan beberapa no
beras dan minyak jua. Bila diperiksa polis dalam dompet ada duit RM33 dan beberapa no
talipaun. Polis menghubungi salah satu no tel. di jawab oleh seorg babini anum...2
0
telefon. Polis menghubungi salah satu no tel. Dijawab oleh seorang perempuan muda...20
tahun...dan itu cucunya...mayat di bawa ke Hospital Ipoh hagan bedah siasat.
tahun.. dan itu cucunya.. mayat dibawa ke Hospital Ipoh untuk bedah siasat.

Hidin rupanya ada 9 anak, 5 lalaki 4 babini. Bini urang tuha tu dah seminggu dib
awa anak-anak
Beliau rupanya ada 9 anak, 5 lelaki dan 4 perempuan. Isteri orang tua tu dah seminggu dibawa anak-anak
balalah enjoy di Johor. Tinggal urang tuha tu surangan di rumah. Mengikut laporan forensik,
berjalan enjoy di Johor. Tinggal orang tua tu seorang di rumah. Mengikut laporan forensik,
mayat dah mati seminggu. Dalam 9 urang anak tu, kadada saurang yang hakun masuk ka bilik
mayat dah seminggu mati. Dalam 9 orang anak tu, tiada seorang yang mahu
masuk ke bilik
mayat membuat pengecaman. Kada tahu apa salahnya. Ading urang tuh
a wan lakinya jua yang
mayat membuat pengecaman. Tidak tahu apa salahnya. Adik lelaki orang tua itu yang
hakun, nginto gen laip situ saini bila malihat keadaan mayat.
mahu, itupun pengsan terus bila melihat keadaan mayat.

Ambil iktibar dari kejadian ngini. Jangan ada antara kuitan kita yang senasib awan urang tuha ni.
Ambil iktibar dari kejadian ini. Jangan ada kedua orang tua kita yang senasib dengan orang tua ini.

ATAS NASIHAT BEBERAPA ORANG RAKAN DAN KENALAN, SAYA MENGAMBIL KEPUTUSAN MENGELUARKAN GAMBAR YANG DIPAPARKAN SEBELUM INI.

MOHON MAAF.


10 ulasan:

Sister berkata...

Astaghfirullahala`zim....
Kenape ya... sampai jadi begituhh..
kalau dah tahu dari kecik2 lagi si aruah bapa ni picit hidung anak-anak yang 9 orang tu..
tanpa bapa... bagei mana anak-anak dapat menjenguk dunia ni..??Walau pun syurga di bawah tapak kaki ibu... bapa juga sama tarafnye...
Saya ni insaff... aruah bapa kandung dah meninggal dunia hampir 10 tahun, tinggallah ibu kesepian dan keseorangan tanpa teman sejati, hanya anak-anak yang sudi menemaninya.. wassalam.

naz ilyn berkata...

salam...

Astaghfirullahalazim... kenapalah boleh jadi begini... kenapa anak-anak tak bawa bapanya sekali... kenapa siisteri tergamak tinggalkan suami yang mungkin dalam keadaan tidak sihat atau sihat sekali pun...???? walaupun syurga tu di bawah telapak kaki ibu itu bukan bermakna bapa harus di abaikan begitu saja...

p/s: menyesal dahulu pendapatan... menyesal kemuadian tak berguna.

kuIna Jentayutiara berkata...

salam.. sy jugak prnah menerima email nie... sedih, sayu.

noorlara berkata...

Guru cikgu (tambah 1 lagik sifu)
salam kenal dan kunjung balas.

ngan ibubapa ni jgn kata bela dan beri kasihsayang, memandang wajah mereka dgn penuh belas kasihanpun dah dapat pahala, apa saja layanan dan perlakuan kita kpd ibubapa akan menjadi teladan kpd anak-anak kita so kalu nak anak layan kita bebaik maka kenalah tunjukkan betapa kita prihatin dan kasih serta menjaga kebajikan mereka (ibubapa serta mentua). lagipun terutamanya kaun lelaki menjaga ibubapa adalah wajib selagi mereka idop, isteri kena ingatkan suami jgn awak plak yg jadik batu penghalang. saya yakin anak-anak simati akan sentiasa diburu dose hingga ke akhir hayat lainlah kalau mereka tu tak berapa betui otak mereka. Semoga arwah dalam potret tu dimasukkan Allah dlm golongan roh-roh yang salihin. Alfatihah

arsaili berkata...

salam kenal...itu la kata orang, anak yg ramai belum tentu bole menjaga ibu bapa tapi ibubapa pula sebaliknya. Sedih sungguh...jika ada adik beradik yg lalai, sama2 kita beringat...walau kaya sekalipun ibu bapa, jgn lupa hulur duit gaji walau sedikit..biar bersih dan berkat hasil pendapatan kita.

muhaiminsulam berkata...

masa terlalu jauh. hati tetap dekat. selamat berjuang guru. Muhaimin

Ajeem berkata...

salam knela juga...saya benar-benar sayu membaca artikel tersebut.lebih malang apabila ia berlaku dinegara sendiri. saya ada sepulu orang adik beradik 7 perempuan dan 3 lelaki. ibu bapa sudah tua dan kurang upaya. semoga ibu bapa kita dilanjutkan usia. jangan biarkan peristiwa ini berulang lagi. ingatlah bahawa setiap perkara yang berlaku akan mendapat balasannya. amin.

dn0-Ira berkata...

Astaghfirullahala'zim.

Peranan GBK amat penting dalam memberi kesedaran kepada murid dan pelajar sekolah tentang nilai keibubapaan. Insyallah, kalau didikan yang sempurna diberikan, perkara seperti ini pasti tidak akan berlaku.

guru_cikgu berkata...

Buat Sister, naz ilyn, kulna jentayutiara, noorlara, arsaili, muhaiminsulam, Ajeem dan dnO-Ira,

Moga terjemahan yang dilakukan dapat memberi keinsafan kepada kita.
Semoga roh orang tua itu dicucuri rahmat.

anakbanjarsungaibesar berkata...

umai pakat banar banjarnyak nih...