02 Februari, 2017

JANGAN JADIKAN DIRI SEBAGAI CONTOH

 

Peristiwa ini terjadi sewaktu saya mula menjadi guru. Pagi itu, saya mengajar peribahasa.
 
Pada bahagian permulaan, saya memberikan makna peribahasa kepada pelajar-pelajar dan memberikan beberapa contoh peribahasa dalam bahasa Melayu.
 
Untuk menguji pemahaman murid, saya reka soalan yang agak tak rasional.
 
"Andai saya berkahwin dengan penyanyi terkenal Sheila Majid, apakah peribahasa yang sesuai untuk menggambarkan mempelai tersebut?"
 
Nak tau jawapan pelajar. Memang menyedihkan.
Bagai mimpi di siang hari
Bagai pungguk rindukan bulan
Paling sedih, ada yang sebut "umpama mimpi dalam mimpi"
 
Ingatkan mereka nak berikan jawapan "bagai cincin dengan permata", paling tidak pun "bagai pinang dibelah dua".
 
Sejak hari itu, saya tidak lagi berani menggunakan diri sebagai contoh atau bahan rujukan untuk P & P yang saya laksanakan di sekolah.


Tiada ulasan: